[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 29-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای و مشکلات اجتماعی
دکتر مهد‌ی قدر‌تی میرکوهی ، بهاره بیگدلی، محمد مخاطب
چکیده:   (729 مشاهده)
اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای و مشکلات اجتماعی

دکتر مهد‌ی قدر‌تی میرکوهی1
بهاره بیگدلی2
محمد مخاطب3

چکیده

اختلال نافرمانی مقابله‌ای، یک اختلال شایع و ناتوان کننده در کودکان است که برای معلمان، خانواده و کودک مشکلاتی را ایجاد می­کند و با میزان بالایی از معضلات جتماعی همراه است و در نوجوانی و بزرگسالی می‌تواند سبب بروز اختلال سلوک شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان (ساختۀ ادی، رید و فترو، 2000)، بر کودکان دارای نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون­ پس‌آزمون با گروه کنترل بود.   مشارکت­کنندگان 30 دانش‌­آموز پسر  با اختلال نافرمانی مقابله­‌ای (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) مقطع ابتدایی دبستان اندیشه، منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی   1394-1393 بودند که با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (فرم والدین)، فرم گزارش معلم و خرده مقیاس سنجش مشکلات اجتماعی از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ انطباق و هنجاریابی، مینایی، 1384) و ملاکهای مبتنی بر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(ویراست پنجم، انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2013) برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابله‌‌ای بود. داده‌ها با آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه پیوند علائق میان خانواده‌‌ها و معلمان تأثیری معنادار بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی‌ مقابله‌ای از دیدگاه والدین و معلمان دارد. همچنین نتایج نشان داد این برنامه بر کاهش میزان مشکلات اجتماعی از دیدگاه والدین و معلمان تأثیرگذار است.

کلید واژگان: برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مشکلات اجتماعی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/3/5                     تاریخ پذیرش: 96/2/16
1. استادیار گروه روان­شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)  mahdi.ghodrati@pnu.ac.ir
2. کارشناس ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین، قزوین، ایران ahareh.bigdeliiiii@yahoo.com
3. کارشناس سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده خانواده، تهران، ایران            mokhatab47@yahoo.com
 
واژه‌های کلیدی: برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مشکلات اجتماعی
متن کامل [PDF 437 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghodrati Mirkouhi, Ph.D. M, Bigdeli B. The Effectiveness of Linking the Interests of Families and Teachers (LIFT) Program in Preventing Oppositional Defiant Disorder and Social Problems. QJFR. 2018; 14 (4) :29-46
URL: http://qjfr.ir/article-1-450-fa.html

قدر‌تی میرکوهی مهد‌ی، بیگدلی بهاره، مخاطب محمد. اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانواده‌ها و معلمان بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای و مشکلات اجتماعی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (4) :29-46

URL: http://qjfr.ir/article-1-450-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3772