[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 7-28 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن
دکتر حبیب الله نجفی هزارجریبی ، سکینه اشرفی
چکیده:   (673 مشاهده)
شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن

دکتر حبیب الله نجفی هزارجریبی1
سکینه اشرفی2


چکیده
معلمان کارآفرین افرادی هستند که شجاعت تغییر الگوهای آموزش سنتی را دارند. آنها به روشهای جدید فکر می­کنند و در راستای بهبود آموزش و یادگیری دانش‌­آموزان ابزارهای کمک آموزشی جدید تولید و از آنها بهره می­گیرند. پژوهش آمیختۀ حاضر با هدف شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین و ارزیابی وضع موجود آن در مدارس شهر خرم‌آباد انجام‌شده است. در بخش کیفی از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و با کاربست روشهای نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی، معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنابر گزارش والدین و مدیران می‌توان آنها را کارآفرین تلقی کرد، انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه­‌ها، پنجاه نشانگر در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش ­افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقه‌­بندی شدند. در بخش کمّی پژوهش، راهبرد توصیفی از نوع همبستگی به کار گرفته شد و با استفاده از نشانگرهای شناسایی ‌شده پرسشنامه‌ای با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 0/8) تدوین شد و 290 معلم آن را تکمیل کردند. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 48 نشانگر شناسایی‌شده در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش‌­افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقه­‌بندی شدند. در مرحله بعد با توجه به نتایج آزمون T تک نمونه‌ای، ابعاد هشتگانه معلمان کارآفرین به طور معناداری بالاتر از متوسط ارزیابی شد. نتایج پژوهش علاوه بر شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین، شرایط و زمینه‌­های لازم را برای تقویت و توسعه مهارتهای کارآفرینی معلمان ایجاد خواهد کرد.

کلیدواژگان: معلمان کارآفرین، مهارتهای آموزشی، خودکارآمدی، دانش­‌افزایی، مهارت ارتباطی، کار گروهی، تفکر حل مسئله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/6/22                    تاریخ پذیرش: 96/10/2
1. استادیار، گروه علوم­‌تربیتی، دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) hnh_dr@yahoo.com  
2. مربی، گروه علوم­‌تربیتی، دانشگاه پیام‌­نور s.ashrafi@pnu.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: معلمان کارآفرین، مهارتهای آموزشی، خودکارآمدی، دانش‌افزایی، مهارت ارتباطی، کار گروهی، تفکر حل مسئله
متن کامل [PDF 730 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Hezarjaribi, Ph.D. H, Ashrafi S. Identifying Teachers’ Entrepreneurial Indicators and Evaluating the Current Status of Entrepreneurship among Teachers. QJFR. 2018; 14 (4) :7-28
URL: http://qjfr.ir/article-1-449-fa.html

نجفی هزارجریبی حبیب الله، اشرفی سکینه. شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (4) :7-28

URL: http://qjfr.ir/article-1-449-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752