بررسی رابطه تعلق خانوادگی، هویت ملی و پایبندی به ارزشها با میزان مهاجرت دانش آموزان المپیادی به خارج از کشور
|
کیومرث فلاحی |
|
|
چکیده: (4482 مشاهده) |
سرمایه انسانی مهمترین عامل توسعه و پیشرفت جوامع گوناگون است و نخبگان نقشی تعیین کننده در آن دارند. در 14سال گذشته، 62 درصد از دانشآموزان مدالآور المپیادی کشور، ترک وطن کرده و به کشورهایی چون آمریکا و کانادا کوچیده اند. هدف این نوشتار بررسی رابطۀ تعلق خانوادگی، هویت ملی و پایبندی به ارزشها در میان دانش آموزان برتر المپیادی با میزان گرایش مهاجرت در میان آنان بوده است. این بررسی با روشهای توصیفی از نوع پیمایشی به انجام رسیده و برای شناخت ابعاد آن از تحقیقات تاریخی نیز بهره گرفته شده است. حجم نمونه پژوهش با بهره گیری از فرمول کوکران، به شیوۀ تصادفی و خوشهای،300 نفر بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای معتبر و شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی و جدولهای توزیع فراوانی و محاسبه درصدها صورت گرفته است. اعتبار پرسشنامهها با دوبار آزمایی و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ انجام یافته و روایی آنها تأیید شده است. در نهایت در میان انگیزههای درونی و بیرونی مهاجرت در جامعه نمونۀ مورد نظر، نقش عوامل اجتماعی – فرهنگی (هویت، خانواده، پایبندی به سنتها و ...) تاثیر بیشتری داشته است. یافته های این بررسی نشان داده که در میان دانش آموزان المپیادی که تعلق خانوادگی، هویت ملی و پایبندی به ارزشها از جمله باورهای مذهبی قویتر بوده، گرایش به مهاجرت کمتر بوده است. این بررسی از میان نظریه های موجود به نظریۀ اجتماعی و فرهنگی و آرای پژوهشگرانی مانند «لی»، «پیکوت»، «براون» و «میر» که مهاجرت را همواره ارادی نمیدانند و به کششها و رانشهای مقصد و مبدا توجه میکنند، نزدیکی بیشتری دارد.
|
|
واژههای کلیدی: دانش آموزان المپیادی، استعدادهای درخشان، گرایش به مهاجرت، خانواده، هویت ملی، ارزش |
|
متن کامل [PDF 536 kb]
(1454 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/12 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1394/12/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|