مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج
سید داود حسینی1 دکتر نسرین باقری2
چکیده
هدف از پژوهش حاضرمقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی با روش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است.جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی شهرستان کرج را در برمیگرفت که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونهگیری با بهرهگیری از جدول مورگان از میان 24000 دانش آموز دبیرستانی 378 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن، سازگاری AISS و انگیزه پیشرفت هرمنس گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) بهکار گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد میان دختران و پسران در برخی از ابعاد هوش هیجانی مانند کنترل تکانه، استقلال، همدلی و روابط میان- فردی تفاوتی معنادار وجود دارد، به طوری که پسران در کنترل تکانه و دختران در استقلال، همدلی و روابط میان-فردی میانگین بالاتری را به دست آورده اند. در مقایسه میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت یافته ها بیانگر وجود تفاوت معنادار میان دو گروه است، به گونه ای که میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دختران از پسران بالاتر است.
کلیدواژگان: هوش هیجانی، میزان سازگاری، انگیزۀ پیشرفت، دانش آموزان دختر و پسر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/2/25 تاریخ پذیرش: 96/4/24 1. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس (نویسنده مسئول) hoseynid@chmail.ir 2. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنBagheri.nas@riau.ac.ir
Hosseini S, Bagheri N. A Comparison between High School Girls and Boys with Respect to Emotional Intelligence, Adjustment, and Achievement Motivation. QJFR 2017; 14 (3) :29-48 URL: http://qjfr.ir/article-1-358-fa.html
حسینی سید داود، باقری نسرین. مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (3) :29-48