[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج
سید داود حسینی ، نسرین باقری
چکیده:   (3911 مشاهده)
مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج

سید داود حسینی1
دکتر نسرین باقری2

چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی با روش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی شهرستان کرج را در برمی­‌گرفت که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونه­‌گیری با بهره­‌گیری از جدول مورگان از میان 24000 دانش آموز دبیرستانی  378 نفر به روش نمونه­ گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ­ها با پرسشنامه ­های هوش هیجانی بار- آن، سازگاری AISS و انگیزه پیشرفت هرمنس گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به­‌کار گرفته شده است. یافته­ های پژوهش نشان می­دهد میان دختران و پسران در  برخی از ابعاد هوش هیجانی مانند کنترل تکانه، استقلال، همدلی و روابط میان- فردی تفاوتی معنادار وجود دارد، به طوری که پسران در کنترل تکانه و دختران در استقلال، همدلی و روابط میان-فردی میانگین بالاتری را به دست آورده اند. در مقایسه میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت یافته ­ها بیانگر وجود تفاوت معنادار میان دو گروه است، به گونه ای که میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دختران از پسران بالاتر است.
 
کلیدواژگان: هوش هیجانی، میزان سازگاری، انگیزۀ پیشرفت، دانش آموزان دختر و پسر
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/2/25                     تاریخ پذیرش: 96/4/24
1. کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس (نویسنده مسئول)  hoseynid@chmail.ir  
2. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنBagheri.nas@riau.ac.ir 
  
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، میزان سازگاری، انگیزۀ پیشرفت، دانش آموزان دختر و پسر
متن کامل [PDF 762 kb]   (2959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1396/4/24 | انتشار: 1396/8/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Bagheri N. A Comparison between High School Girls and Boys with Respect to Emotional Intelligence, Adjustment, and Achievement Motivation. QJFR 2017; 14 (3) :29-48
URL: http://qjfr.ir/article-1-358-fa.html

حسینی سید داود، باقری نسرین. مقایسۀ هوش هیجانی، میزان سازگاری و انگیزۀ پیشرفت دانش آموزان دبیرستانهای شهر کرج. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (3) :29-48

URL: http://qjfr.ir/article-1-358-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645