سکوت سازمانی پدیدهای متداول در سازمانها و واقعیتی موجود برای مدیران و کارکنان است. سکوت سازمانی مفهومی ناشناخته است که پژوهشهای علمی اندکی دربارۀ آن انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی انجامشده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀآماری آن را همۀ مدیران مدارس شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی95-1394به تعداد 364نفرتشکیل داده است. نمونۀ آماری187تن بوده که بااستفاده ازفرمول کوکرانو به روش طبقه ای باحجم متناسب انتخاب شدها ست. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری اخلاقی بهصورت مستقیم (34/0β=) وغیرمستقیم(48/0β=) بر سکوت سازمانی اثرگذاراست(درمجموع82/0β=). رهبری اخلاقی بهصورت مستقیم (74/0=β) و غیر مستقیم(001/0 =β) بر سرمایۀروانشناختی اثرگذار است(درمجموع74/0β=).سرمایۀروانشناختی نیز بهصورت مستقیم(65/0=β) و غیرمستقیم(001/0 =β) بر سکوت سازمانی تاثیرگذار است(درمجموع65/0β=).در این رابطه زمانی که سرمایۀ روانشناختی به منزلۀ متغیر میانجی وارد معادله میشود دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر میتوان گفت که رهبری اخلاقی(74/0 =β) با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی(65/0=β) موجب کاهش سکوت سازمانی(34/0β=) مدیران مدارس میشود.
Ghadampour, Ph.D. E, Zand-e-Karimi M, Sahraee Beiranvand M, Gharloghi S. Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Ethical Leadership and Organizational Silence among School Principals. QJFR 2017; 14 (2) :105-124 URL: http://qjfr.ir/article-1-305-fa.html
قدمپور عزت اله، زندکریمی مریم، صحرائی بیرانوند مهدی، قارلقی سجاد. بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی در میان مدیران مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (2) :105-124