[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 105-124 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی ­­سرمایۀ روانشناختی در میان مدیران مدارس
عزت اله قدم­پور ، مریم زندکریمی، مهدی صحرائی بیرانوند، سجاد قارلقی
چکیده:   (122 مشاهده)
بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی ­­سرمایۀ روانشناختی در میان مدیران مدارس
دکتر عزت اله قدم­پور1
مریم زندکریمی2
مهدی صحرائی بیرانوند3
سجاد قارلقی4
چکیده
سکوت سازمانی پدیده­ای متداول در سازمانها و واقعیتی موجود برای مدیران و کارکنان است. سکوت سازمانی مفهومی ناشناخته است که پژوهشهای علمی اندکی دربارۀ آن انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی­­ سرمایۀ روانشناختی انجام‌شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی ا ست و جامعۀآماری آن را همۀ مدیران مدارس شهرستان خرم‌آباد در سال تحصیلی95-1394به تعداد 364نفرتشکیل داده است. نمونۀ آماری187تن بوده که بااستفاده ازفرمول کوکرانو به روش طبقه­ ای باحجم متناسب انتخاب شدها ست. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار آماری LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری اخلاقی به‌صورت مستقیم (34/0β=) وغیرمستقیم(48/0β=) بر سکوت سازمانی اثرگذاراست(درمجموع82/0β=). رهبری اخلاقی به‌صورت مستقیم (74/0=β) و غیر مستقیم(001/0 =β) بر سرمایۀروان‌شناختی اثرگذار است(درمجموع74/0β=).سرمایۀروان‌شناختی نیز به‌صورت مستقیم(65/0=β) و غیرمستقیم(001/0 =β)  بر سکوت سازمانی تاثیرگذار است(درمجموع65/0β=).در این رابطه زمانی که سرمایۀ روانشناختی به منزلۀ متغیر میانجی وارد معادله می­شود دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر می­توان گفت که رهبری اخلاقی(74/0 =β) با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی(65/0=β) موجب کاهش سکوت سازمانی(34/0β=) مدیران مدارس می­شود.
کلید واژگان: سکوت سازمانی، رهبری اخلاقی،سرمایۀ روان‌شناختی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 21/6/95         تاریخ پذیرش: 16/3/96
1. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستانGhadampour.e@lu.ac.ir
2. کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول)Maryam.zandkarimi@yahoo.com
3. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاهشهید بهشتیM_Sahraei@sbu.ac.ir
4. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاهشهید بهشتیSajad.gharloghi@gmail.com
واژه‌های کلیدی: سکوت سازمانی، رهبری اخلاقی، سرمایۀ روان‌شناختی
متن کامل [PDF 747 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Ethical Leadership and Organizational Silence among School Principals. QJFR. 2017; 14 (2) :105-124
URL: http://qjfr.ir/article-1-305-fa.html
قدم­پور عزت اله، زندکریمی مریم، صحرائی بیرانوند مهدی، قارلقی سجاد. بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی ­­سرمایۀ روانشناختی در میان مدیران مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (2) :105-124

URL: http://qjfr.ir/article-1-305-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 794 queries by yektaweb 3478