[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 51-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه علاقه ‌اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر‌بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی‌
سید رضا پورسید ، حمید‌ علیزاده، فرنگیس‌‌ کاظمی، احمد ‌برجعلی، نورعلی ‌فرخی
چکیده:   (521 مشاهده)

تدوین برنامه علاقه ‌اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر‌بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی‌

سید رضا پورسید1

دکتر حمید‌ علیزاده2

 دکتر فرنگیس‌‌کاظمی3

 دکتر احمد ‌برجعلی4

دکتر نورعلی ‌فرخی5

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه علاقه ‌اجتماعی ‌درمانی برای نوجوانان قلدر و قربانی و ارزیابی اثر‌‌بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی بود. در این پژوهش نیمه­ آزمایشی، جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر قلدر و قربانی‌ پایه‌های دوم و سوم متوسطه شهر ابرکوه بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بوده اند. به‌منظور اجرای پژوهش پس از جامعه‌سنجی، از بین دانش‌آموزانی که بر اساس تحلیل نتایج جامعه‌سنجی تحت عنوان قلدر و قربانی طبقه‌بندی شده بودند، 40 دانش‌آموز به‌طور تصادفی به‌عنوان نمونه گروه‌ قلدر و 40 دانش‌آموز به‌طور تصادفی به‌عنوان نمونه گروه‌ قربانی قلدری انتخاب شدند. هر گروه به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و سپس پرسشنامه‌ مهارتهای اجتماعی روی آنها اجرا شد. گروههای آزمایش به‌صورت جدا‌گانه در هر هفته دو جلسه و در مجموع به مدت 12 جلسه در برنامه علاقه اجتماعی درمانی قرار گرفتند. پس از پایان جلسات آموزشی و نیز در مرحله پیگیری پرسشنامه‌ مهارتهای اجتماعی مجدداً اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه آمیخته نشان داد برنامه علاقه اجتماعی درمانی در گروههای آزمایش در مقایسه با گروههای گواه همتای خود، به‌طور معناداری افزایش مهارتهای اجتماعی در مرحله پس‌آزمون و پیگیری را در پی داشته است. نتایج بیانگر این بود که علاقه اجتماعی درمانی یک روش مؤثر برای پرورش مهارتهای اجتماعی در جهت افزایش همدلی، مسئولیت‌پذیری، همکاری، ارتباط و مشارکت در نوجوانان قلدر و قربانی‌ است.

کلید واژگان: علاقه اجتماعی درمانی، مهارتهای اجتماعی، قلدری، قربانی، نوجوانان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 29/9/95              تاریخ پذیرش: 23/1/96

1. دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان‌استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی                                                   poorseyed@gmail.com

2. استاد گروه روان‌شناسی کودکان‌استثنایی، دانشگاه علامه ‌طباطبائی (نویسنده مسئول)                           hamidalizadeh1@yahoo.com

3. دانشیار گروه روان‌شناسی کودکان‌استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی                                              farangis_kazemi@yahoo.com

4. دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی                                                                               borjali@atu.ac.ir

5. دانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی                                                        farrokhinoorali@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: علاقه اجتماعی درمانی، مهارتهای اجتماعی، قلدری، قربانی، نوجوانان
متن کامل [PDF 611 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Developing a Social Interest Therapy Program and Evaluating its Effectiveness in Promoting Adolescent Bullies and Victims’ Social Skills. QJFR. 2017; 14 (1) :51-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-243-fa.html
پورسید سید رضا، علیزاده حمید‌، کاظمی فرنگیس‌‌، ‌برجعلی احمد، ‌فرخی نورعلی. تدوین برنامه علاقه ‌اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر‌بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی‌. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (1) :51-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-243-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 801 queries by yektaweb 3531