هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهای تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش بوده و روش آن آمیخته(کیفی-کمی) و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان حوزه ستادی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی بودند. نمونه پژوهش تمام شمار و برابر با جامعه آماری بوده است. برای گردآوری داده ها، اسناد و مدارک بالادستی، ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان بررسی شده و از پرسشنامه عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی استفاده شده است. برای تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژیها از ماتریسهای IFE، EFE و SWOT بهرهگیری شده است. نتایج نشان داد که موقعیت استراتژیک تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی در موقعیت تهاجمی قرار دارد. نتایج تحلیل ماتریس QSPM برای اولویت بندی استراتژیها نشان داد که کیفیتبخشی و افزایش اثربخشی ساعات درس تربیت بدنی و ارتقای سطح سواد حرکتی دانش آموزان، مدرسه- محور نمودن و عمومیت بخشیدن به فعالیتهای فوق برنامه به منظور تحقق بخشیدن به اهداف درس تربیت بدنی و توانمندسازی و بهسازی منابع انسانی به ترتیب سه استراتژی اول تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. با توجه به نتایج و یافته های پژوهش میتوان اذعان کرد که دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی با تکیه بر استراتژیهای تهاجمی خواهد توانست به اهداف متعالی خود دست یابد.
Hamidi, Ph.D. M, Vahdani, Ph.D. M, Khabiri, Ph.D. M, Alidoust, Ph.D. E. Developing a Strategic Plan for Physical Education and Sports Activities at the Ministry of Education . QJFR 2017; 14 (1) :33-50 URL: http://qjfr.ir/article-1-242-fa.html
حمیدی مهرزاد، وحدانی محسن، خبیری محمد، علیدوست ابراهیم. تدوین استراتژیهای تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (1) :33-50