[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 7-32 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش
حسن مظاهری، نعمت الله موسی پور ، فائزه ناطقی
چکیده:   (395 مشاهده)

نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش

دکتر حسن مظاهری1

دکتر نعمت­ الله موسی­ پور2

دکتر فائزه ناطقی3

چکیده

هدف این پژوهش تعیین نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از دیدگاه اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش سه سند «برنامه درسی ملی»، «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» و «مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» بود. گرد­آوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و روش کتابخانه­ ای انجام شد. مدل مورد استفاده در گردآوری و تحلیل داده­ ها، مدل شش مرحله­ ای رابرتس بود. نتیجه این مطالعه به استناد 71 گزاره شناسایی شده از اسناد تحولی، نشان دهندۀ ضرورت مشارکت و تعامل خانواده ­ها در مراحل مختلف فرآیند برنامه ­درسی فرزندان خود، به منزلۀ تکلیف و وظیفه شرعی و قانونی آنهاست و تعامل خانواده و دولت به طور مشترک در سیاستگذاری های کلان آموزش و پرورش و تصمیم­ گیریها در سطوح میانی و خرد(سطح مدرسه) برنامه درسی و در سطوح ملی و منطقه ای، اجرای برنامه درسی در مدرسه و خارج از مدرسه و ارزشیابی آن به رسمیت شناخته شده است. در این اسناد بیشترین گزاره (25 مورد) به منزلۀ اصول حاکم بر جایگاه و ضرورت دخالت خانواده در نظام آموزشی، به ویژه برنامه درسی مطرح شده­است. پس از آن 17 گزاره به مشارکت آنها در اجرای برنامه درسی، 12 گزاره به تولید(طراحی و تدوین) برنامه درسی و 10 گزاره نیز به ارزشیابی برنامه درسی اختصاص داده­ شده­ است. در ضمن با توجه به اهمیت دوچندان تعامل و همراهی والدین­(خانواده­ ها) با نظام ­آموزشی به منظور تحقق بخشیدن به برنامه­ درسی در دوره ابتدایی، 7 گزاره تاکیدی و ویژه­ساز هم در این زمینه مطرح شده­ است. پیشنهاد می­ شود که در زمینه فرهنگ­سازی و نحوه مشارکت واقعی و بنیادی خانواده ­ها، نظام­نامه ای دقیق و مبتنی بر گزاره­ های اسناد تحولی و تجارب سایر کشورها تدوین و عملیاتی شود.

کلید واژگان: مشارکت خانواده، برنامه درسی دوره ابتدایی، شایستگی- محور، اسناد تحول بنیادین

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 15/2/94                     تاریخ پذیرش: 31/1/95 

1. دکتری برنامه­ ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی،  واحد اراک                                      mazaherih@hotmail.com

2. دانشیار دانشگاه فرهنگیان (نویسنده مسئول)                                                                                n_mosapour@yahoo.com

3. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک                                                                                fn1345@gmail.com

واژه‌های کلیدی: مشارکت خانواده، برنامه درسی دوره ابتدایی، شایستگی- محور، اسناد تحول بنیادین
متن کامل [PDF 1149 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Family in Competency-Based Primary School Curriculum from the Perspective of Education Fundamental Reform Documents. QJFR. 2017; 14 (1) :7-32
URL: http://qjfr.ir/article-1-241-fa.html
مظاهری حسن، موسی پور نعمت الله، ناطقی فائزه. نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی- محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (1) :7-32

URL: http://qjfr.ir/article-1-241-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 791 queries by yektaweb 3478