[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 66-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبک فرزندپروری ادراک شده و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار
طاهره خدایاری نژاد ، علیرضا محمدی آریا ، ابراهیم رضایی دوگاهه
چکیده:   (1664 مشاهده)
هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ادراک دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار از شیوه‌های فرزند‌پروری والدین خود با استفاده از مدل طرحواره یانگ بوده است. همچنین طرحواره­‌های ناسازگاری که در حال حاضر چارچوبهای ذهنی آنها را تشکیل می­‌دهد، مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش همۀ دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستانهای شهرستان بهارستان استان تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 140نفر از دانش آموزان، مرکب از دو گروه مبتلایان به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار است. برای انتخاب نمونه­، با استفاده از روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلیر(1979) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر و همکاران(2000) تعداد 70 دانش آموز مبتلا به اضطراب اجتماعی و 70 دانش آموز دارای سلامت روان انتخاب شدند. در مرحله بعد پرسشنامه فرزندپروری یانگ(1994) و پرسشنامه طرحواره یانگ (1998) به دو گروه داده شد و نتایج به­‌دست آمده در هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. یافته‌­ها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی با نسبت بیشتری در مقایسه با گروه بهنجار والدین خود را کنترل‌گر، طرد کننده، تحقیرکننده، محدودکننده و تنبیه­‌گر معرفی کردند. بنابراین ممکن است تجارب والدینی خاص در رشد اضطراب اجتماعی نقش داشته­‌باشند. همچنین یافته‌ها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی در تمام طرحواره‌ها به‌­جز طرحواره‌های گرفتار و معیارهای سرسختانه دارای نسبتی بالاتر در مقایسه با گروه بهنجار بودند.

 

 
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، سبک فرزندپروری، طرحواره 
متن کامل [PDF 528 kb]   (783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/22 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1400/9/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayarinejad T, Mohammadi Arya, Ph.D. A R, Rezaee Dogaheh, Ph.D. E. A Comparison of Perceived Parental Rearing Styles and Early Maladaptive Schemas in Students with Social Anxiety and Normal Students. QJFR 2021; 18 (3) :43-66
URL: http://qjfr.ir/article-1-687-fa.html

خدایاری نژاد طاهره، محمدی آریا علیرضا، رضایی دوگاهه ابراهیم. مقایسه سبک فرزندپروری ادراک شده و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (3) :43-66

URL: http://qjfr.ir/article-1-687-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645